Przyjdź na warsztaty do Instytutu Nauk Ścisłych i Technicznych!
Wykładowcy z Instytutu Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku zapraszają uczniów szkół ponadpodstawowych wraz z nauczycielami na wybrane warsztaty na dedykowanym spotkaniu w Instytucie.
Pierwszy cykl spotkań: maj-czerwiec 2024
W celu rezerwacji terminu i uzgodnieniu szczegółów organizacyjnych
prosimy o kontakt e-mail: zofia.lewandowska@upsl.edu.pl
Udział w warsztatach jest bezpłatny!
Proponowane do wyboru tematy:
1. Parzystość jako niezmiennik w zadaniach matematycznych
Parzystość i nieparzystość to jeden z niezmienników wykorzystywanych w zadaniach konkursowych. Zauważenie, że parzystość/nieparzystość obiektu nie zmienia się po wykonaniu operacji jest kluczem do sukcesu przy rozwiązywaniu zadań konkursowych, często trudnych i niestandardowych. Na warsztatach uczniowie będą mieli możliwość zmierzyć się z tego typu zagadnieniami.
Osoba prowadząca: dr Irena Domnik
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
2. Po pierwsze: liczby pierwsze
Liczby pierwsze ze względu na to, że dzielą się tylko przez 1 i siebie, są czynnikami, na które rozkładamy każdą liczbę naturalną. Liczb pierwszych jest nieskończenie wiele, wszystkie są nieparzyste, oprócz 2. Nie ma uniwersalnego wzoru na odnajdywanie liczb pierwszych. Te i inne własności liczb pierwszych przedstawione zostaną w krótkiej prezentacji. Ponadto uczniowie zmierzą się z interesującymi zadaniami konkursowymi, w których w roli głównej występują liczby pierwsze.
Osoba prowadząca: dr Irena Domnik
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
3. Jak to udowodnić? - dylemat nie tylko maturzysty
Przeprowadzenie poprawnego dowodu matematycznego to nie lada sztuka. Na warsztatach uczniowie będą mieli możliwość poznania różnych metod dowodzenia twierdzeń i własności wybranych z arkuszy maturalnych.
Osoba prowadząca: dr Irena Domnik
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
4. Jak rozwiązać równanie funkcyjne?
W każdym równaniu matematycznym trzeba znaleźć wartość niewiadomej. Szczególnie trudne są równania funkcyjne, w których należy wyznaczyć wszystkie funkcje spełniające podaną zależność. Na warsztatach uczniowie będą szukać rozwiązań równania funkcyjnego wykorzystując symetrię tego równania, podane wartości lub pewne podstawienia.
Osoba prowadząca: dr Irena Domnik
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
5. Parzyste – nieparzyste
Podczas warsztatów zbadamy parzystość/nieparzystość liczb naturalnych i jej wpływ na rozwiązanie zadania.
Osoba prowadząca: dr Małgorzata Turowska
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
6. Szufladki Dirichleta
Zasada szufladkowa Dirichleta jest narzędziem do rozwiązywania zadań matematycznych. Jeżeli trzy króliki umieścimy w dwóch klatkach, to istnieje klatka, w której znajdują się co najmniej dwa króliki. Korzystając z uogólnienia tego faktu rozwiążemy różne zadania.
Osoba prowadząca: dr Małgorzata Turowska
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
7. Możliwe – niemożliwe – rozwiązywanie zadań logicznych
Warsztaty dotyczą zadań logicznych, w których trzeba ustalić, czy rozwiązanie podanego problemu jest możliwe czy nie jest możliwe.
Osoba prowadząca: dr Małgorzata Turowska
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
8. Jak grać, aby wygrać?
Podczas warsztatów poznamy gry, w których można ustalić strategię wygrywającą. Oznacza to, że jeden z zawodników może wykonywać ruchy, które zapewniają mu wygraną.
Osoba prowadząca: dr Małgorzata Turowska
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
9. Mosty królewieckie, czyli zastosowanie grafów
Chodzenie po mostach, kolorowanie map, szukanie najkrótszych dróg i inne problemy, które można rozwiązać rysunkiem. W ramach warsztatów przedstawione zostaną podstawowe pojęcia oraz wybrane zagadnienia dotyczące grafów. Głównym tematem warsztatów będzie wykorzystania teorii grafów do rozwiązywania różnych problemów i zagadek.
Osoba prowadząca: dr Stanisław Kowalczyk, prof. UP
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
10. Czy statystyka kłamie, czyli o paradoksach statystycznych
Czym zajmuje się statystyka. Czy cytat z Marka Twaina „Są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki” mówi prawdę? Gdzie spotykamy się ze statystyką w życiu codziennym? W ramach warsztatów omówione będą współczesne zastosowania statystyki oraz krótka historia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki: ich związki z hazardem, igła Buffona, deska Galtona. W drugiej części warsztatów przedyskutowane będą wybrane paradoksy statystyczne i ich wyjaśnienia.
Osoba prowadząca: dr Stanisław Kowalczyk, prof. UP
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
11. Szyfrowanie kiedyś i obecnie
Jak własnoręcznie stworzyć szyfr, którego nie można złamać? W ramach warsztatów pokazane będą metody kryptografii przed ery komputerowej, w tym, najbardziej znane typy szyfrów w historii, przykłady steganografii, metodę szyfrowania przy pomocy skytale, starożytne szyfry - szyfr Cezara i Polibiusza, szyfry podstawieniowe z hasłem, szyfry polialfabetyczne. metodę analizy częstości, która była najsilniejszą metodą łamania szyfrów przed epoką komputerów. Druga część spotkania będzie poświęcona metodom szyfrowania przy użyciu specjalnych urządzeń i komputerów, w tym, problem wymiany kluczy, matematyczne podstawy współczesnej kryptografii, zastosowanie kongruencji i własności liczb pierwszych w kryptografii, funkcje trudno odwracalne, protokół RSA. Uczestnicy na bieżąco będą mogli sprawdzić swoje umiejętności przy kodowaniu i dekodowaniu informacji.
Osoba prowadząca: dr Stanisław Kowalczyk, prof. UP
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
12. Jak rzeczy gadają do rzeczy w internecie rzeczy?
Internet rzeczy (IoT) jest już wśród nas. Hulajnogi, lokalizator psa, oświetlenie ulic, liczniki energii elektrycznej, a nawet wodomierze. Do niektórych rozwiązań zdążyliśmy się już przyzwyczaić i uważamy je za coś zwykłego, a nawet oczywistego. Ale jak to właściwie działa? Co trzeba zrobić, by urządzenia dogadały się ze sobą i z człowiekiem? Zajęcia obejmują wprowadzenie do IoT, omówienie komponentów tworzących IoT i charakterystykę ich działania, sposób komunikacji, pokaz działania wodomierza z urządzeniem telemetrycznym, sesję pytań i odpowiedzi.
Osoba prowadząca: dr Ryszard Motyka
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
13. Statystycznie rzecz biorąc
Warsztaty utrwalające i rozszerzające pojęcia związane ze statystyką: średnią arytmetyczną, medianą, dominantą, częstością, histogramem, diagramem, prawdopodobieństwem, doświadczeniem losowym, zdarzeniem losowym itp. Wyniki z przeprowadzonych doświadczeń będą zapisywane w tabeli w programie EXCEL. Uczestnicy poznają podstawowe formuły w programie EXCEL do opisu danego doświadczenia.
Osoba prowadząca: mgr Emilia Przemska
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
14. k-drony i inne bryły w GeoGebra
K-dron to jedenastościenna bryła geometryczna odkryta przez polskiego malarza Janusza Kapustę w 1985 roku. Jest wykorzystywany do projektowania elewacji budynków, zabawek, gier, wyrobów jubilerskich czy nawet kołpaków samochodowych. Na warsztatach skonstruujemy k-dron i inne bryły przestrzenne w darmowym programie GeoGebra.
Osoba prowadząca: dr Zofia Lewandowska
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024
15. Design Thinking: Dom Przyszłości
Podczas zajęć zgłębimy tajniki metody Design Thinking - innowacyjnego podejścia, które
pozwala myśleć kreatywnie, eksperymentować z pomysłami i tworzyć rozwiązania, które naprawdę zmieniają świat. Uczniowie będą tworzyć model domu przyszłości, który będzie korzystał z energii odnawialnej, maksymalizował efektywność energetyczną i spełniał potrzeby jego mieszkańców.
Osoba prowadząca: dr inż. Agnieszka Włodarkiewicz
Szkoła, Maksymalna liczba uczniów:
Szkoła ponadpodstawowa do 30 osób
Termin: maj-czerwiec 2024